Bloemenparadijs voor bijen en vlinders

bloementuin.jpg

Prachtige bloementuin

De leden van bijenvereniging 'De Blieë Bie' uit Elspeet zijn net als hun bijen ook blij met hun nieuwe bloementuin aan de rand van het dorp. De naastgelegen tuin van de familie Aart Bronkhorst, aan het einde van de Ploegweg, is omgetoverd in een waar bloemenparadijs voor bijen en vlinders.

Een stuk tuin van 300 m² is helemaal vol gezaaid met 6 verschillende bloemensoorten waar bijen, hommels en vlinders hun nectar in overvloed kunnen vinden. Kees van de Steeg van de bijenvereniging is erg blij met het aanbod om een groot gedeelte van Aart Bronkhorst zijn tuin beschikbaar te stellen voor de bijenvereniging. Vooral omdat de bijen nu in de omgeving van Elspeet het gehele seizoen voorzien zijn van voldoende nectar. Naast Bronkhorst heeft ook grondverzetbedrijf Peter van de Hardenberg haar steentje bijgedragen door de beschikbare grond te bewerken en gereed te maken voor het inzaaien. Kees van de Steeg: ,,We hebben het zaad speciaal gekocht waardoor we verzekert zijn van 6 soorten bloemen zoals koolzaad, phacelia, korenbloemen en goudsbloemen. Deze bloemen bloeien niet allemaal tegelijk waarmee het seizoen van eind juni tot begin september wordt overbrugd." Dit vult mooi het seizoen op tussen de in het voorjaar gewilde lindebomen en de bloeiende heide in het najaar." In het najaar blijven de planten gewoon staan waarna het voeding kan vormen voor de vele vogels die op zoek naar zaden. Het mooie initiatief verdient navolging en dat kan natuurlijk ook veel kleiner opgezet worden met een paar m² in je eigen tuin. Wie meer informatie wil of eigen een bloementuin voor bijen en vlinders wil aanleggen is het verstandig om even met iemand van De Blieë Bie contact op te nemen.

Vorige

Plaatsing van bijenbank in Vierhouten