IMG-20190329-WA0002.jpg

Imker Cursus

Leer omgaan met bijen in onze imkerscursus. In het bijenseizoen elke donderdagavond een praktijkles waarbij u ook zelf in de bijenkast aan het werk gaat. In de wintermaanden elke 14 dagen een theorieles. De opleiding wordt door onze ervaren imkers gratis verzorgd. Voordat u besluit om lid te worden kunt u ter oriëntatie eerst een paar avonden meelopen met de praktijkcursus en dat is uiteraard kosteloos.

Heide-schonen-bijenvereniging-elspeet.jpg

Heide schonen

Rondom Elspeet in de gemeente Nunspeet liggen uitgestrekte heidegebieden. Veel imkers van buiten de gemeente willen graag als de heide bloeit hun kasten op de hei zetten. De vergunninguitgifte namens de gemeente wordt door de plaatselijke bijenverenigingen tegen een bescheiden vergoeding per kast georganiseerd.

Om onze bijen ook in de toekomst te kunnen laten genieten van deze belangrijke drachtplant is het belangrijk dat de uitgestrekte heidegebieden rondom Elspeet goed beheerd worden en ontdaan van opschietende bomen en struiken. Samen met de andere bijenverenigingen binnen de gemeente Nunspeet schonen we jaarlijks op een aantal avonden in augustus en september een stuk hei.

Het zijn altijd weer gezellige avonden waar in een paar uurtjes veel werk wordt verzet, uiteraard onder het genot van een hapje en een drankje.

berm ingezaaid (2).jpg

Bermen inzaaien

In de periode na de lindebloesem en voordat de hei in bloei staat is er op de Veluwe maar heel weinig nectar voor de honing- en wilde bijen te halen. Juist in deze periode is het ook belangrijk dat er voldoende stuifmeel te halen is om gezond broed in de volken te houden.

Jaarlijks zaait De Blieë Bie met hulp van plaatselijke loonwerkers en boeren 4-5 duizend m2 aan bermen, akkerranden en braakliggende gronden in met een mix van allerlei drachtbloemen. In de herfst blijven de uitgebloeide bloemen staan, zodat ook de vogels in de wintermaanden wat te foerageren hebben.

We zijn de grondbezitters natuurlijk bijzonder dankbaar dat ze ons zaailand ter beschikking stellen. Woont u in Elspeet en heeft u ook een stuk grond van minimaal 500 m2 en zou u het op prijs stellen dat wij dat in het voorjaar inzaaien? Neem dan contact met ons voor een afspraak.

voorlichting-scholen-bijen-bijenvereniging-elspeet.jpg

Voorlichting scholen

Ook voor het imkervak geldt: jong geleerd is oud gedaan! En natuurlijk denken we als vereniging ook aan de toekomst. Daarom bezoeken we elk jaar in april de drie Elspeetse basisscholen. De groepen 7 en 8 krijgen dan een interessante presentatie over bijenhouden. Dat doen we door middel van het tonen van een mooie film, het uitleg geven over imkergereedschappen en alle leerlingen krijgen een zakje bloemenzaad om thuis in hun eigen tuin te kunnen zaaien.

Hebben we interesse kunnen wekken dan is iedereen welkom om een paar dagen later bij onze bijenstal aan de Stakenbergweg in de praktijk meer uitleg te krijgen.

Op deze manier is menigeen van jongs af aan lid van De Blieë Bie geworden, nadat ze een tweejarige opleiding hebben gekregen.

open-avond-bijenvereniging-elspeet.png

Open avond

In april wordt traditiegetrouw een open avond georganiseerd waarop belangstellenden een kijkje kunnen komen nemen bij de bijenstal aan de Stakenbergweg.

Dit is ook de avond waarop de scholieren van de groepen 7 en 8 van de Elspeetse basisscholen zijn uitgenodigd nadat ze een paar dagen ervoor in hun klas voorlichting over bijenhouden hebben gekregen.

Altijd een leuke avond!

bijenwas-smelten-bijenvereniging-elspeet.jpeg

Bijenwas smelten en kunstraat gieten

In de wintermaanden worden er volop oude raten gesmolten en geschoond. Smelten doen we met een standaard bijenwassmelter en schonen met een speciale druksmelter. Vervuiling scheidt zich goed van de was zodat er met schone was raten gegoten kunnen worden.

Tegen een kleine vergoeding van slechts 4 euro per kg kunnen alle leden hun gesmolten was tot kunstraat omsmelten. De vereniging heeft hiervoor een speciale professionele kunstraatpers. In de wintermaanden wordt er om de veertien dagen op donderdagavond was gegoten.

Er kan zowel broedkamer- als honingkamerraat in de formaten "Spaarkast" en "Langstroth" gegoten worden.

bestuiving+kersenteelt+bliee+bie.jpg

Bestuiving in de Betuwe

Al flink wat jaren zijn de Elspeetse imkers graag gezien in de Betuwe om daar hun bijen het fruit te laten bestuiven. Ze staan erom bekend dat ze alleen komen met grote en vitale volken. Volken die te klein zijn mogen niet mee en blijven thuis. De fruitteler krijgt dan ook altijd waar voor z'n geld.

In sommige jaren is het bestuivingswerk binnen een week gedaan en zit het weer tegen dan kan het wel zijn dat het 5 weken duurt. Maar daar zitten de Elspeetse imkers niet mee. Uiteindelijk telt dat de volken met het grote stuifmeelaanbod flink groeien en met wat geluk ook nog honing opleveren.

IMG-20190420-WA0002 (002).jpg

Zwermen

Bij het zwermen splitst een bijenvolk zich op in meerdere volken en dat gebeurt meestal in mei en juni. Het volk is dan zo groot geworden dat de kast waarin ze zitten te klein wordt. De koningin maakt zo ook plaats voor haar opvolger. Kort voor de geboorte van een nieuwe koningin vertrekt de oude koningin met ongeveer de helft van het volk.

Verkenners gaan op zoek naar een nieuw onderkomen. In de tussentijd klonteren de overige bijen samen op een tijdelijke plek tot een tros. Dat kan wel enkele dagen duren. Voordat een zwerm vertrekt zuigen alle bijen zich helemaal vol met honing en wordt er stuifmeel meegenomen als voedselvoorraad voor een paar dagen en om het nieuwe broednest op te starten.

Ziet u een zwerm of heeft u een zwerm in uw tuin? Als U contact opneemt met Wouter van Bronswijk tel.nr.: 06-30192798, dan wordt de zwerm bij u opgehaald. Wij zijn blij met elke zwerm want daarmee hebben we weer een vitaal volk voor een imker in opleiding.

l800_rookworst.jpg

Rookworstenactie

Onze winterse Worstenactie is in Elspeet en zelfs ver daarbuiten bekend. Vanaf begin januari verkopen onze leden pakketten met 3 heerlijke rookworsten van ambachtelijke slagerij Van den Brink.

Deze activiteit is in financieel opzicht voor onze vereniging uiterst belangrijk. Naast het Rabo Clubsupport is dit de inkomstenbron waarmee wij ons moeten bedruipen. Wij hebben geen eigen lidmaatschapsinkomsten en doen dat bewust om voor een ieder de drempel om imker te worden zo laag mogelijk te houden. Zeker voor de jeugd!

Op onze jaarlijkse feestavond in maart wordt degene die voor de vereniging de meeste worsten heeft verkocht tot winnaar uitgeroepen. Hij of zij ontvangt van de voorzitter de wisselbokaal en mag zijn naam vereeuwigd weten op deze bokaal.

Steunt u ons ook? Bestellen voor 7 euro per pak van 3 worsten kan per email door op onderstaande email-link te klikken of telefonisch bij Berthil Woudenberg, tel.nr.: 06-21968753.

Ledenvergadering

Aan het einde van het jaar komen alle imkers samen voor de jaarlijkse ledenvergadering. Altijd interessant, want er wordt verslag gedaan van hoe het jaar is verlopen en er wordt vooruit geblikt op het komende seizoen. Belangrijke gespreksonderwerpen passeren de revue en ieder kan zijn input leveren en vragen stellen.

Er gaat natuurlijk geen jaarvergadering voorbij zonder dat er een interessante spreker is uitgenodigd. Menig presentatie geeft weer een nieuw of ander licht op het bijenhouden.

Feestavond

Geen vereniging zonder een feestavond en voor De Blieë Bie is dat altijd voordat het bijenseizoen weer begint in maart. Onder het genot van koffie, een gebakje, een hapje en een drankje is er een bingo, grote verloting en natuurlijk ook een gastspreker.

En uiteraard zijn de partners van de leden ook altijd van de partij! Super gezellige avond!

Doe mee.

Wordt ook imker of lid van onze vereniging.